#50books, vraag 34

Wat spreekt jullie meer aan, het afgeronde verhaal of het open einde?

Ik heb bij tijd en wijle een levendige fantasie.Al tijdens het lezen kan ik afdwalen en zelf een verhaal afmaken. Niet altijd hoor, ik laat me uiteindelijk toch door de auteur leiden. Logisch dat ik dan voor een open einde zal kiezen, toch? Nou nee, eigenlijk niet. Niet dat alle lijnen binnen een verhaal op de laatste pagina samen moeten komen, er mag best wat open blijven staan. Maar toch wel graag een einde aan het verhaal waar het uiteindelijk om gaat. Ze vinden de dader zeg maar. Dat hij/ zij daarna voor de rechter moet verschijnen, een straf uitzit en in de gevangenis tot de Heere is geraakt, het zal wel. Of de dader treft een slimme advocaat die het OM op vormfouten betrapt, hij/zij wordt vrijgesproken en door een wraak nemend familielid van het slachtoffer vermoord, het zal wel.Daar ging het me in eerste instantie al niet om.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

6 thoughts on “#50books, vraag 34”

  1. Ik heb een ontzettende hekel aan open eindes, met een film kan ik dat ook niet uitstaan. Waarom? Misschien ben ik wel te lui om zelf iets te verzinnen maar ik vind dat dan ook weer niet echt, ik wil weten wat de auteur bedacht heeft en misschien vind ik dat dan wel weer helemaal niets.

  2. Eigenlijk blijft het mij om het even hoewel… ooit las ik een scandinavisch boek waarvan één van de hoofdpersonages in de laatste halve bladzijde alsnog zelfmoord pleegde nadat ze heel wat strubbelingen had overwonnen en toen had ik zoiets van: hé, moest dat nou echt! Maar goed… hangt er dus toch wat vanaf…

Geef een reactie

