De slimste mens

Met plezier en met gepaste tegenzin heb ik de vandaag afgelopen serie ‘ de slimste mens‘  gevolgd. Dat vraagt om een toelichting, wel, die zal ik ook geven;

  • Met plezier, ik hou van een quiz op televisie. En dan met name die waarin het om kennis gaat. Ik kan dan mijn eigen kennis testen en vergelijken. Zodra een vraag erg specifiek in een richting gaat waarin ik me niet thuis voel dan haak ik af. Maar vragen op het gebied van algemene ontwikkeling en interesse in wat er vandaag de dag gebeurt passen in mijn straatje. En dus is de slimste mens wel wat voor me.
  • Met gepaste tegenzin want ik kan niet goed tegen dat presenterende duo. Die Freriks met zijn uithalen op het voorgeschreven moment, avond in , avond uit. Die vaste teksten, dag in dag uit waarin hij de regels duidelijk maakt en de gevolgen voor de spelers duidt. En die van Rossum die o zo voorspelbaar zijn gemopper over alles wat leeft en beweegt laat zien. Toegegeven, er zitten best rake opmerkingen tussen maar het is voor mij teveel van het goede.

Ik heb het ook dit jaar ‘ uitgezeten’, het plezier overwon. Ik heb genoten van de meeste kandidaten en zie een in mijn ogen terechte winnaar, Pieter Derks. Of hij daarmee de slimste mens is waag ik te betwijfelen, het spel gaat toch vooral om parate kennis en daar hoef je niet per se slim voor te zijn. Hoewel, met name in de laatste ronde kan tactiek een belangrijke rol spelen. Maar die laatste ronde hoefde Derks zelden en dan met royale voorsprong te spelen. Evengoed, alle lof voor de man!

Overigens, geef mij maar de Belgische oorspronkelijke variant. Natuurlijk heb ik moeite met de typisch Belgische kennisvragen maar dat programma wordt met veel meer humor gebracht, lossere presentatie (ofschoon ook ingestudeerd) en geestiger jury.

Nog even een opmerking over de door mij geïnstalleerde en gespeelde app op de tablet. Het wil maar niet lukken. Niet omdat ik de antwoorden onvoldoende kan produceren maar omdat ik vast loop op de beschikbare tijd en de aangeboden techniek. Het wisselen tussen scherm en toetsenbord en de slecht reagerende start- en stopknoppen nekken me. Maar dat zal allemaal maar mijn onhandigheid zijn!

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

12 thoughts on “De slimste mens”

  1. Zelf vind ik ‘Met het mes op tafel’ een stuk leuker om naar te kijken, vooral door het pokerelement. Ik vind daar de vragen ook gevarieerder en iets moeilijker. Daar scoor ik meestal 70% en hier haalde ik moeiteloos 80%. En vaak is dat meer dan de spelers. Maar hun positie is lastiger en of ik er iets in de in op zo’n plek van zou bakken is maar de vraag.

    Met Phrerix kan ik moeilijk opschieten. Gelukkig presenteerde hij destijds het 20-uur journaal en die keek ik al nooit omdat daarin teveel gezeurd wordt. Van Rossem is ad rem en onze nationale mopperkont. Ik heb daar geen moeite mee, maar je moet hem niet te vaak horen en dat was nu zeker het geval.

    Ik ben pas de laatste uitzendingen gaan kijken en vond Lucky wel leuk ingaan op Van Rossem. Vooral toen van Rossem zei dat hij nog nooit iets gestolen had en Lucky vroeg waarom hij dan altijd van die zwarte inbrekerskleren droeg. Een van de weinige keren dat Van Rossem om een ander moest lachen.

    Voor Pieter Derks heb ik al een jaar of 3 bewondering, dus ver voordat hij in DWDD kwam. Ik zie hem als echte opvolger van Wim Kan. Hij is scherp, heeft veel actuele kennis, combineert zaken goed en kan er fraaie columns over maken en uitspreken. Wat dat betreft was het programma van Wim Kan ook vaak een serie columns die goed doordacht waren. De grap is dat Derks een zeer jonge uitstraling heeft en een stuk vrolijker en opgeruimder kijkt en je van zoiemand dergelijke dingen niet verwacht.

    Het kan niet anders of Kan is voor hem een enorm rolmodel geweest en wat dat betreft viel hij een aantal keren met de neus in de boter qua vragen. Daarnaast wist hij ook behoorlijk veel over sport en de andere candidaten (inclussief ikzelf) totaal niet.

      1. Er zit een grappige tegenstrijdigheid in Met het mes op tafel. Mensen die veel weten bluffen belabberd en laten zich simpel afbluffen. Mensen die wat minder weten zijn vaak beter in het bluffen. Enkele jaren terug won een blogkennis puur op het bluffen. Hij stond daar zelf ook keer op keer van te kijken en dat maakte het geheel nog bekijkenswaardiger. Joost Prinsen viel het ook op en had veel binnenpret, hij mag daar echter niets van laten blijken en dat lijkt mij knap lastig.

  2. Ik heb het maar een enkele keer gezien als ik er toevallig inviel, vond de vragen wel leuk, wist tenminste af en toe wat, verder ben ik niet zo gek op spelletjes en van Rossem daar erger ik me dood aan, echt vreselijk en dan dat chagrijnige gezicht……………

Geef een reactie

