#50books vraag 32

Hoe hoog scoor jij op de schaal van boeksnob, en wat zegt dat?

Er mankeert best zo hier en daar wat aan me maar van snobisme ben ik nooit beticht. Wanneer ik op zoek ga naar de nieuwe vraag in het kader van #50books dan scrol ik op @petepel’s blog altijd eerst even naar beneden, daar staat namelijk die vraag. Uiteraard lees ik dan daarna het voorafgaande, in gedachte al op zoek naar een antwoord. Maar omdat ik nog nooit van een boeksnob gehoord had, laat staan dat ik van het bestaan van een schaal wist kon ik die voorarbeid niet meteen beginnen. Maar al lezend werd het me snel duidelijk, aan de hand van vijftien stellingen wordt de plaats op de schaal geplaatst. Ik kan je vertellen dat ik zeer laag scoor hetgeen bevestigd dat ik niets met snobisme heb. Maar laat ik de lijst hier maar gewoon plaatsen en per onderdeel voorzien van mijn antwoord:

  1. E-reading is niet het echte lezen = Ik heb het nodig dat mijn persoonlijke voorkeuren over lezen worden gevalideerd als de enige juiste en moreel verheven manier;
    Ik doe wel aan e-reading, ik zie de voordelen. En de rest van de stelling is voor mij baarlijke nonsens.
  2. Ik lees alleen boeken die een literaire prijs hebben gewonnen of klassiekers uit de literaire canon = Ik kan zelf geen oordeel vormen;
    Ik lees wat me leesbaar lijkt en ben in beide categorieën menigmaal teleurgesteld. Maar ook, en vaker kijk ik terug op een bevredigende bezigheid.
  3. Boekbloggers zijn dodelijk voor de literaire kritiek! = Ik ben een vergrijzende blanke man in de uitgeverij;
    Die vergrijzende man, dat klopt, maar dat heeft niets met de eerste zin te maken maar met leeftijd. Neem dat vergrijzen dan ook vooral letterlijk.
  4. Oh, ik heb nog nooit gehoord van dat boek. Het werd zeker niet besproken in een van de vooraanstaande boekenbijlages = Ik kan zelf geen oordeel vormen;
    Meestal vergeet ik wat ik in de boekenbijlages gelezen heb en het is zelden een leidraad voor me.
  5. Ik lees geen troep zoals Twilight Saga / 50 Shades / Oprah ‘s Book Club selectie, en ik tweet dit statement minimaal 50 miljoen keer = Ik probeer nog steeds even krampachtig cool te zijn als toen ik nog op de middelbare school zat;
    Ik heb deze boeken niet gelezen en heb dan ook niet de intentie te oordelen, laat staan te veroordelen.
  6. Het boek is altijd beter dan de film, basta! = Ik heb nog nooit The Godfather of The Princess Bride gezien en ik ben ook niet leuk op feestjes;
    Ik ben geen filmkijker, kan daar doorgaans het geduld niet voor opbrengen. Maar die enkele film die ik gezien heb was altijd minder dan het boek. Dat heeft niets met de filmproductie te maken, datt heeft te maken met mijn manier van boeken lezen. Er vormt zich een beeld en dat is per definitie anders dan dat van de producent.
  7. Rapmuziek is geen poëzie, daarvoor moet je bij Joni Mitchell / Bob Dylan / Belle and Sebastian zijn = Ik ben racist;
    Ik hou niet van rapmuziek (is dat muziek?) en laat de teksten dan ook niet tot mij doordringen. Ik ben beslist geen racist.
  8. Ik weiger om een ​​e-reader te gebruiken, want ik hou gewoon van die typische oude boek geur. Mensen die niet houden van die geur zijn geen echte lezers = De basis voor mijn favoriete parfum is schimmel;
    Al bij stelling 1 geef ik aan dat ik een gebruiker ben.
  9. Mensen die hun boeken kopen bij Amazon zijn verkeerd bezig = Ik heb een besteedbaar inkomen dat ver boven modaal ligt en heb een moreel oordeel over mensen die dat voorrecht niet hebben;
    Gemak dient de mens, dat heeft niets met geld te maken, neerkijken op mensen is mij vreemd.
  10. Ik markeer nooit pagina’s door een hoekje om te vouwen, breek nooit een boek open, of eet tijdens het lezen = Ik heb onredelijke verwachtingen over hoe graag de mensen aan wie ik mijn boeken nalaat ze eigenlijk wel willen hebben;
    Ik ben een nette lezer en zuinig op mijn boeken.
  11. Ik denk dat het goed is dat sommige mensen überhaupt al lezen = Ik blijf een mening over je vormen totdat jouw leesgedrag gelijk is aan dat van mij, hoewel het mijne altijd veel beter zal zijn dan dat van jou, omdat ik meer boeken door blanke mannen geschreven heb gelezen dan jij;
    Joh, bekijk het even!
  12. Ik heb geen tv, want dat is zonde van mijn leestijd. Had ik al gezegd ik heb geen tv heb? Hey. Jij daar. Ik heb geen tv! = Ik ben niet zo interessant. Ook kijk ik ‘ nachts drie uur Uitzending gemist of On Demand op mijn laptop;
    Ik heb een tv maar kijk zeer selectief. Dat komt door het aanbod dat niet aansluit op mijn behoefte.
  13. Het kan me niet schelen wanneer de hoofdpersoon onsympathiek is. Het is het proza ​​waar het om gaat = Mijn vermogen om onuitstaanbare eikels te tolereren maakt me beter dan jou, want jij leest natuurlijk alleen om te ontsnappen aan de dagelijkse sleur en ellende, wat een inferieure manier van lezen is;
    Ik zie geen enkel verband tussen een onsympathieke hoofdpersoon en het lezen om aan de sleur te ontsnappen.
  14. Ik lees geen liefdesverhalen / thrillers / westerns. Ik lees alleen maar echte literatuur = Kan iemand bevestigen dat ik een volwassene ben?
    Ik lees geen liefdesromannetjes maar ben gek op goede thrillers.
  15. Ik begrijp niet dat volwassenen nog steeds jeugdliteratuur lezen. Je bent volwassen, dus hoor je boeken voor volwassenen te lezen = Ik hou niet van dansen in de regen of ijshoorntjes of trampolines of eigenzinnigheid en mijn stropdas zit te strak.
    Met het grootste plezier heb ik de verhalen van Roald Dahl voorgelezen aan mijn kinderen ook al was dat voor mij een herhaling.

Weet je, oordeel zelf maar of ik een snob, een boeksnob ben!

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

12 thoughts on “#50books vraag 32”

  1. Ik schreef het bij Petepel al, ook al heb ik geen werkend openbaar blog meer deze vraag ga ik met plezier beantwoorden… en hoezo snob??? 🙂

      1. Nee, nee ‘of the record’ ook al was Peter zo vriendelijk om me zijn blog aan te bieden als schrijfplaats. Overigens heb ik nog een blog hoor maar omdat ik weinig tot niks zinnigs te schrijven heb is het even, of wat langer, niet beschikbaar.

      2. ik weet dat je je blog niet meer gebruikt (voorlopig). Moet ik nu altijd verstoken blijven van jouw idee rond boeksnobs? 😉 En waarom zou jij niets zinnigs te melden hebben, bovendien is dat de maatstaf? Alsof mijn dagelijkse bijdrage altijd even zinnig is

Geef een reactie

