De fles is half vol of half leeg

stilleven flessenJe kent vast wel de term het glas is half vol of half leeg, het verschil tussen de optimist en de pessimist. Mijn glas is doorgaans half vol, dat past nu eenmaal bij me.

Onlangs twitterde ik in een melige bui dat het niveau van mijn tweets gelijke tred hield met de leeglopende batterij van mijn tablet en de hoeveelheid drank die de fles nog had. Daarop kreeg ik de reactie dat, mij kennende, de fles wel half vol zou zijn in plaats van half leeg. Ik maak er namelijk geen geheim van dat ik een optimistische kijk op het leven heb. De opmerking zette me toch even aan het denken. Mijn glas is altijd half vol maar om dat te bereiken moet de fles niet leeg zijn. Het gaat om het bijvullen van het glas of het vervangen van de lege fles. In overdrachtelijk zin is dat niet anders. Ook daar zul je altijd de fles bij moeten vullen om te voorkomen dat de pessimist in je een kans krijgt.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

6 thoughts on “De fles is half vol of half leeg”

  1. O hoe waar is dit…een paar maanden geleden kwam ik ineens met een grote klap erachter..dat er niets meer was om mijn halfvolle glas mee te vullen..ben nog zoekende…..

Geef een reactie

