De oude Jemeniet (2)

Deel 1

jemeniet “Ik had nog zo gezegd dat we deze reis niet moesten boeken, veel te gevaarlijk” foeterde Agnes tegen haar Arne.

“Alsof we daar nu nog iets mee opschieten”.

Arne van Heuvelhof is wat praktischer ingesteld en weet natuurlijk best dat zo’n mopperende terugblik alleen maar contraproductief werkt. Ze kunnen beter nadenken over hoe ze uit deze shit kunnen komen. Hun reisgenoten, Riet en Erik Biedeling, zitten stilletjes in de hoek van de tent, nog na trillend van de brute overval. Erik twijfelde of het wel een onverwachte overval was. De chauffeurs en de gids waren wat al te makkelijk snel verdwenen toen de vier Landrovers naderden. Misschien hadden ze hen gewoon uitgeleverd aan deze bende en deelden ze zelfs mee in de winst. Want het was wel duidelijk dat ook deze ontvoering uit zou draaien op het eisen van losgeld. Ze hadden er al vaker over gelezen, dat gebeurt nu eenmaal in deze contreien.

Het zal een kwartiertje geweest zijn, misschien iets langer. De polsen op de rug gebonden zitten de vier toeristen, allen vijftigplussers, te wachten op de dingen die komen gaan. Een gewapende man en een gesluierde vrouw komen hun tent binnen en de vrouw begint in rustig Engels tegen hen te praten.

“Welkom in ons kampement, mijn naam is Aisa en ik zal uw tolk zijn. We willen niet dat u iets tekort komt, u bent onze gast. We willen ook uw leven niet in gevaar brengen of dat u dat zelf doet. Daarom, voor uw boeien worden verwijderd even dit. We zitten midden in de woestijn. Zelfs voor ons, mensen van dit land, is die woestijn verraderlijk. Mocht u willen ontsnappen dan gaat u een zekere dood tegemoet. U zult verhongeren, verdorsten. Of u valt ten prooi aan uitgehongerde dieren. U zult in ieder geval uiteindelijk een hap zijn voor de gieren. Ik heb voor de dames een sluier bij me. U moet die dragen zodra u buiten deze tent komt. Begrijpt u wat ik zeg?” De vier knikken gedwee, ook Riet die nauwelijks een woord Engels verstaat.

“Prima, dan zal Omar u nu van uw boeien ontdoen en nodig ik u uit deel te nemen aan onze gezamenlijke maaltijd. Zoals gezegd, u bent onze gast.” Omar snijdt de touwen kapot en de vier gevangenen bewegen hun inmiddels stramme armen en masseren de polsen. Ze durven niets te zeggen, niet tegen elkaar, niet tegen Omar of Aisa.

“Ik ben de enige die een andere taal dan Arabisch spreekt dus als u vragen hebt of iets wilt vertellen dan kan dat alleen maar via mij. Ik heb mijn werk hier maar zal veel bij u in de buurt zijn. Later zal ik u een aantal dingen moeten vragen maar we gaan eerst eten. Dames, uw sluiers om, graag, dan gaan we.”

De Biedelingetjes lijken wat tot rust gekomen te zijn. Deze jonge vrouw was uiterst vriendelijk, had hen op de een of andere manier gerust gesteld. Hoe anders was het met Arne. Hij zon, ondanks de toch serieuze waarschuwing op een ontsnapping en zou dat na de maaltijd met zijn lotgenoten bespreken, had hij zich voorgenomen. En Agnes liep nog steeds te mopperen dat ze die reis niet hadden moeten maken. En nu ging haar kapsel er ook nog aan omdat ze die verdomde hoofddoek om moest. Arne zuchtte en bedacht dat ze anders misschien maar met z’n drieën moesten vertrekken.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

4 gedachten over “De oude Jemeniet (2)”

  1. Mmm dacht niet dat ik deze al had gelezen. Welkom leesvoer dus… nice!
    ‘k Zou toch ook twee keer nadenken hoor voor ik die moppertante mee op sleeptouw zou nemen maar evengoed… als hij haar niet meeneemt zou hij ongetwijfeld haar gemopper missen… old habits die hard 😉

Geef een reactie

