#50books, vraag 28

Sla je wel eens stukken tekst over omdat ze niet boeiend (lijken te) zijn?

Natuurlijk, ik wel. Mijn geduld kent grenzen, mijn zelfbeheersing ook. Want zelfbeheersing heb ik nodig bij trage passages, van die ellenlange stukken waarin niets gebeurd, waarin de auteur wil laten zien dat het gras uit meerdere kleuren groen bestaat. Maar schrijvers zijn vaak slim genoeg om juist die ene broodnodige aanwijzing die uiteindelijk tot de oplossing van het raadsel kan leiden in juist zo’n passage te verstoppen. En dus beheers ik me meestal.
Een tweede categorie is het boek waarin in de eerste hoofdstukken niets gebeurd, helemaal niets. Als ik dan de schrijver niet ken leidt dat tot wegleggen van het boek, dan ga ik wel iets anders doen.
Veel meer valt er niet over te zeggen behalve misschien dat ik vroeger nog wel eens op de laatste bladzijdes keek om te zien wie de dader is maar die neiging weet ik tegenwoordig te onderdrukken, ik had daar alleen mezelf mee.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

8 gedachten over “#50books, vraag 28”

  1. Ik heb vaak de neiging om dan even door te bladeren en vooruit te lezen, maar dan word ik ook wel weer nieuwsgierig hoe ze daar nu gekomen zijn en ga dan braaf weer terug om met hernieuwde belangstelling te lezen.

Geef een reactie

