#50books, vraag 27

Van welk boek heb je ooit gezegd dat je het gelezen had, terwijl dat niet zo was?

Nee hoor, daar doe ik niet aan, dan val ik gegarandeerd door de mand. En wat is de zin ervan? Werkt het statusverhogend als je een bepaald boek of schrijver wel gelezen hebt? Nou, dan maar geen statusverhoging.

Maar goed, ik ben niet zonder zonden en zal je een ander verhaal vertellen. Nog voor ik in dienst van Hare Majesteit moest haalde ik mijn motorrijbewijs en kocht ik een 125 cc Vespa. Maar dat was natuurlijk niet stoer dus in dienst vertelde ik mijn maten dat ik thuis een Harley Davidson had staan. En het verhaal werd steeds fraaier. Ik bedacht erbij dat het een oude legermachine was (die had je toen veel), zo’n groene die door de Amerikanen of Canadezen met enig mankement in het Brabantse was achtergelaten. Dat we het Brabantse platteland hadden af moeten zoeken maar uiteindelijk met het gewenste resultaat. Dat ik het machien zelf weer aan de praat had gekregen. Kortom, het verhaal groeide en ik ging er steeds meer in geloven. En dat terwijl ik twee linkse handen had en heb. Gek maar op het eind ging ik er zelf in geloven. Ik heb de motor weggedaan, het verbruik was schrikbarend hoog, met een liter benzine haalde ik nauwelijks drie kilometer en dat kon de arme soldaat van zijn beperkte wedde niet betalen. En daarna kon ik toch op mijn Vespa reizen tussen Utrecht en de Wittenberg op de Veluwe.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

3 thoughts on “#50books, vraag 27”

  1. Je hebt er weer een prachtig verhaal van gemaakt Carel! En nee dat heb ik ook nooit gedaan maar ik ben wel eens in de verleiding geweest, dat was in de tijd dat je “Ik Jan Cremer” gelezen moest hebben.

Geef een reactie

