Als de doden spreken

We hadden jarenlang samengewerkt, dat wil zeggen, bij hetzelfde bedrijf. Het was eigenlijk heel toevallig dat ik aan zijn paswoord kwam, geen enkele opzet was daarbij aanwezig. En ik had ook geen enkel idee wat ik ermee zou willen doen. Ik ben geen dief, geen inbreker. Ik ben een fantast, ik maak verhalen.
Het toeval, voor mij dan, wil dat hij, Gijs, kort daarop overleed. Terugkijkend was hij al ziek toen ik hem uitnodigde om vriend te worden op Facebook. Ik weet dat hij dichtbij niemand achterliet, geen vrouw, geen kinderen, geen broers of zussen. Wel een forse verzameling Facebookvrienden, mensen die hij ooit ontmoette en onmiddellijk annexeerde. Ik zou dus niemand echt pijn doen als ik een geintje uithaalde via zijn Fb-account, dacht ik.

Ongeveer een maand na de crematie gaf Gijs aan dat hij weg was van Kawasaki’ s. Vreemd, hij had zijn hele leven een verschrikkelijke hekel gehad aan motoren en nu ineens een like op de pagina van de motorfabrikant. Reacties op Facebook en Twitter, mensen waren verbaasd, bizar was het trefwoord. Een paar dagen later gaf Gijs op de pagina van Het Hemelse Gerecht aan dat hij daar een verrukkelijke maaltijd genoten had. Een aantal mensen reageerden richting het restaurant met de vraag, vergezeld van de profielfoto van Gijs, of de man hen bekend voorkwam en recent in hun restaurant geweest was.

De Facebookvrienden zagen dus dat Gijs actief bleef, ik kan verder met het stichten van verwarring. Eerst maar eens met een berichtje richting Carla, die leek het best ingevoerd in de vriendenkring van onze Gijs en reageerde bijna overal op. Een betere kun je niet vinden om breed aandacht te vragen.
Waarschijnlijk zou Gijs, als hij het al gedaan had, het berichtje in een persoonlijk berichtje geplaatst hebben maar ik koos voor een voor iedereen zichtbare mededeling:: ” Carla, wat je nu met Hans uithaalt kan echt niet”. Carla schoot meteen in de verdediging, ze had geen idee welke Hans hij bedoelde en wat ze met wie dan ook misdaan zou hebben. Haar vrienden en vriendinnen deelden de verontwaardiging of verwezen naar een Hans met wie Carla twee, drie jaar geleden wat gehad zou kunnen hebben. Bijna dertig reacties, experiment geslaagd, zeker omdat er nogal wat mensen waren die @gijs in hun berichtje zetten.

Vreemd, niemand realiseerde zich dat Gijs tot as weergekeerd was totdat Jean Paul een helder moment had: ” Jongens, wacht eens even, Gijs is al een maandje niet meer onder ons, hier klopt iets niet”. En met die reactie werd Jean Paul mijn laatste ‘ slachtoffer’. Ik bedoel een grapje is leuk maar je moet zoiets niet te ver doorvoeren. Gijs zou nog een keer optreden maar daarna moest het stil rondom hem worden.

In de timeline van Jean Paul post Gijs een foto, overduidelijk genomen op Pinkpop van vorige week. Jean Paul zit gezellig op het gras te babbelen met Gijs, zo lijkt het. Beiden zijn dan ook getagd, door, eh, Gijs. Eronder staat ‘ Wat een hemelse dag was het, veel beter dan die helse muziek die ik andere dagen moet horen!’
Binnen de kortste keren stromen de reacties en de ‘ vind ik leuks’ binnen. Alleen Jean Paul vindt het maar niets, hij was niet op Pinkpop en al helemaal niet met die dooie Gijs. En al die domme reacties, denkt er dan niemand meer na? Hij besluit met onmiddellijke ingang zijn Facebookaccount te beëindigen. Jean Paul houdt niet van spoken.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

6 thoughts on “Als de doden spreken”

Geef een reactie

