#50books, vraag 22

In hoeverre heb je moeite met boeken waarin iemand vertelt over zijn eerder gepleegde overtredingen?

Daar vraag je me wat? Eigenlijk ben ik me er niet van bewust bewust een boek gelezen te hebben van en over iemand die geld wil verdienen aan zijn/ haar eerdere crimineel gedrag. Een (halve) uitzondering, ik las ooit Richard Klinkhamer’s Woensdag gehaktdag maar was me op dat moment niet bewust van het waarheidsgehalte. Het boek vond ik in zo’n, noem het hotelbibliotheek. Het stapeltje boeken dat vorige gasten al dan niet met opzet bij vertrek achterlieten. Ik was ongeveer door mijn meegebrachte voorraad leesvoer heen en ben aan dit boek begonnen. Pas later, toen in een televisieprogramma aandacht geschonken werd aan de moordzaak kwam het verhaal me bekend voor en kon ik het plaatsen.

Ik heb in principe geen moeite met iemand die schrijft over zijn in het verleden gemaakte grove fouten/ wetsovertredingen, maar hij of zij moet er niet aan willen verdienen. Omdat dat meestal wel het geval zal zijn ga ik zo’n boek niet kopen. Ik hou het maar bij moorden die aan iemands fantasie ontsproten zijn.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

5 gedachten over “#50books, vraag 22”

  1. Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe er over vroegere overtredingen geschreven wordt maar ik denk niet dat ik er in geïnteresseerd ben.

      1. Er zijn misschien wel mensen die het doen om lezers op het goede pad te houden zoals b.v. vroegere junks.

Geef een reactie

