#50books, vraag 19

Wie is er lid van een (online) leesclub?

Een vraag die ik natuurlijk alleen voor mezelf kan beantwoorden. Ik ken wel mensen die actief lid van een boekenclub zijn en iedere veertien dagen allemaal hetzelfde boek lezen en vervolgens bespreken. We hebben bij de Stichting SWOS al sinds jaar en dag zo’n gezelschap. De club kiest tweewekelijks een boek en leest dat. Bovendien wordt er iemand aangewezen die het volgende gesprek leidt en geacht wordt de nodige achtergrond van de schrijver te geven. Die club zit vol, er is een wachtlijst.
Zelf doe ik er niet aan mee. Niet dat het me niet leuk lijkt maar ik wil dit soort verplichtingen niet aangaan. Want je committeert je aan de groepsafspraken en moet iedere veertien dagen een door de groep gekozen boek lezen en vervolgens in een bijeenkomst bespreken. Ik heb daar gewoon geen tijd voor en geen zin in. Ik zal me ook nooit aanmelden als vrijwillige chauffeur van de buurtbus omdat ik dan ingeroosterd wordt. Vrijheid, blijheid, baas over de eigen tijd!

Af en toe komt er een auteur naar onze boekenclub, en dan zou ik wel graag meedoen. Maar ja, vol is vol.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

4 gedachten over “#50books, vraag 19”

  1. Vrijwilligerswerk is inderdaad niet vrijblijvend en je legt jezelf vast op bepaalde tijden. Tot nog toe bevalt het me wel en hoe lang nog dat zien we wel.

Geef een reactie

