#50books, vraag 18

Welke door literatuur geïnspireerde tatoeage zou jij graag willen hebben?

Daar vraag je me wat! Ik heb helemaal niets met tatoeages, vind ze niet mooi. Ik hou niet van die volgetekende velletjes. Maar goed, zuiver hypothetisch kan ik natuurlijk wel op die vraag ingaan.

Laat ik vooropstellen, als je zoiets doet dan moet je hem ook durven laten zien. Maar ook weer niet dagelijks en aan iedereen. Ik zou hem dan ook op de buik laten zetten, boven de navel. Daar heb ik dan niet voor niets in bourgondische buien de nodige ruimte gecreëerd. En dan zou het iets van Maarten Toonder moeten zijn. Een waardige heer, Bommel gelijk, die verzucht dat ‘een heer alles alleen moet doen’.

tattooUntitled1
(getekend op mijn tablet met styluspen)

Maar ik zou er ook meteen spijt van hebben omdat ik het inzicht niet helemaal deel. Ik begrijp de heer Bommel maar het klopt niet (altijd). Het is als van der Vaart die Ik hou van Silvie op zijn borst laat tatoeëren en er nu iedere dag een grote pleister overheen plakt om zijn nieuwe lief niet te schofferen. Of als de Feyenoordsupporter die in januari al Feyenoord kampioen seizoen 2012-2013 op zijn arm liet schrijven. Het is of voortschrijdend inzicht of een verkeerde inschatting.

Dat alles neemt niet weg dat de heer Bommel voor altijd een plaatsje in mijn hart verdient. Ik kan enorm genieten van het taalgebruik en de tekeningen van Maarten Toonder. Maar een huidschildering? Nou nee!

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

9 gedachten over “#50books, vraag 18”

  1. Mijn vader had alle Bommels. Een hele rij witte pockets met het bijtje. Ik heb er nu een paar van.
    En ze zijn prachtig.
    Mooie metaforen voor het leven, en inderdaad prachtige taal en schitterende woorden.

  2. Ik heb mij voorgenomen te sterven zonder tatoeage en/of piercing, al zal ik de laatste man zijn, wiens leven zo eindigt.

  3. Theo heeft heel wat boekjes van heer Bommel hier in huis gebracht. Ik heb ze nooit ter hand genomen. En wat tatoes betreft, mij niet gezien. Geen polonaise aan mijn lijf die niet uiterst noodzakelijk is.

Geef een reactie

