Vier het leven

Ze had nog best genoten van die serie op de televisie, Moeder, ik wil bij de revue. Maar waarom moet dat altijd zo laat? Vroeger, ja, toen had ze ieder jaar een abonnement op de Schouwburg, bezocht ze samen met haar man cabaretvoorstellingen, musicals, ballet en toneel. Geweldige avonden waren dat. Maar sinds haar man is overleden komt het er niet meer van. Hoe moet ze er komen? En dan, alleen is ook maar alleen. Maar missen doet ze het beslist, dat merkte ze weer door dat televisieprogramma!

Woensdagmiddag werd ik geconfronteerd met het werk van de Stichting Vier het Leven. Deze stichting heeft tot doel het verminderen van eenzaamheid onder ouderen en doet dat door het organiseren van theaterbezoeken en concerten. De stichting heeft een groeiende dekkingsgraad, is al in veel regio’s actief.

Ouderen kunnen zich aanmelden bij de stichting en krijgen dan drie maal in een theaterseizoen een programma-aanbod waaruit ze kunnen kiezen. Het aanbod is in de eigen regio. Ze betalen één arrangementsprijs, bestaande uit de prijs voor de voorstelling, twee drankjes en de vervoer- en parkeerkosten. De stichting beschikt over een groot aantal vrijwilligers die de mensen thuis ophalen, de hele avond begeleiden en netjes weer thuis afleveren. Alles is voor hen geregeld en de avond is dus een prachtig onbezorgd uitje. De kosten voor administratie, matching vrijwilliger- deelnemer(s), drukwerk en dergelijke betaalt de stichting uit subsidies en donaties. Theaters dragen bij door de vierde stoel, in principe voor de vrijwilliger, gratis aan te bieden.

De rol van de SWOS beperkt zich tot het promoten van dit prachtige werk. We doen dat graag!

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

9 gedachten over “Vier het leven”

Geef een reactie

