Hoe gaat het met je poes?

Even los van alle mogelijke dubbelzinnigheid (en dat ben ik niet, ik zeg het eerlijk maar probeer het toch maar), ik heb moeite om een vrouw te vragen hoe het met haar poes is. De eerdere berichten zijn dan al niet goed geweest, spontaan, zonder aanwijsbare aanleiding zal ik er al helemaal niet over beginnen.
Waarom die angst? Wel, dat heeft te maken met de mogelijke binding die ze met zo’n beestje heeft. Die binding kan heel sterk zijn, mensen kunnen haast dieren op het niveau van hun eigen (nooit gekregen) kinderen plaatsen. En dan volgen de voor mij vreemdste irrationele overwegingen. Ik probeer dat wel in te voelen maar ergens lukt het me niet, de empathie blijft ergens halverwege steken. Ik begrijp nog wel dat iemand zich aan een huisdier kan hechten maar daar houdt het wel zo’n beetje op.

Feitelijk heb ik niets met katten, met honden trouwens evenmin. We hebben hier thuis zo’n miauwerd lopen maar dat is nooit mijn idee geweest. Als ik in een pestbui ben verzin ik allerlei wrede manieren om van het kreng af te komen. Nee hoor, ik voer ze nooit uit, daar ben ik dan weer te aardig voor. Sterker nog, ik onderdruk de moordneigingen en geef hem (ja, het is een kater) toch weer zijn peperdure medicinale voer.

Dus, vergeef het me als ik niet geïnteresseerd lijk in het welzijn van uw huisdier, het is meer dat ik U niet onnodig wil kwetsen met een botte, te snel geplaatste reactie.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

2 gedachten over “Hoe gaat het met je poes?”

  1. Geen probleem. Ik meldt vanzelf wel hoe het staat met mijn huisdieren 😉
    Ik hecht me wel sterk maar puntje bij paaltje? Het blijft een huisdier.

Geef een reactie

