#50books vraag12 op herhaling

Welk dierenboek is je altijd bijgebleven?

Hoe kan ik het vergeten? Ik kan wel schrijven over Erik en het klein insectenboek en alleen op de wereld maar ik mis iets. Te snel dus, eigenlijk.
De voor mij ultieme fabel is Animal Farm van George Orwell. Er is weinig fantasie voor nodig hierin de opkomst en ontwikkeling van communistisch Rusland te herkennen. En in feite, hoewel niet expliciet meldt Orwell ook al heel vroeg de ineenstorting van die ideologie. Een ideologie die door de invulling en de volgzaamheid zichzelf om zeep hielp. Machtswellust en slaafs volgen zijn kenmerkend voor het verhaal.
‘Alle dieren zijn gelijk maar sommige dieren zijn meer gelijk’ , propaganda is de gebruikte techniek om het geloof te vermarkten. Partijen (Raaf, ofwel de orthodoxe kerk) worden op opportunistische gronden buiten gesloten en zo nodig weer binnengehaald. De ‘vijand’ kijkt toe en grijpt niet in. Eigenlijk een fabel die geen fabel meer is. In ieder geval een bijzonder boeiende vertelling.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

8 thoughts on “#50books vraag12 op herhaling”

  1. Grappig dat dat je weer te binnen schoot. Ik ken de titel maar heb het nooit gelezen; herkansing? Lijkt wel interessant te zijn.

Geef een reactie

