De nieuwe paus

Laten we hem een kans geven, de nieuwe paus. Mijn eerste reactie was, als hij zich naar Fransiscus van Assisi noemt heeft hij heel wat waar te maken. Want dat is de man van de eenvoud en de natuur. En, weet hij dat terug te brengen in het Vaticaan dan boekt de wereld winst.
Winst die je ook graag zou zien op het gebied van de ethische vraagstukken, euthanasie, geboortebeperking, homorechten. Maar dat lijkt er vooralsnog niet in te zitten. In dat opzicht is hij net zo conservatief als de rest, daar in Rome.
Maar misschien willen we wel te veel ineens. Gaat het ons al gauw niet snel genoeg. De kerk is nu eenmaal een eeuwenoud instituut met wortels in de hele wereld, maar ook met meningen, cultuurverschillen in die hele wereld. Vooralsnog zou ik blij zijn met die eerste stap, mits volledig en in overtuiging uitgevoerd, terug naar de eenvoud.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

8 gedachten over “De nieuwe paus”

Geef een reactie

