Topverkoper

(het is al een oudje maar wel leuk)

Ik stond het tafereel met stijgende bewondering te bekijken. Als filiaalhouder van dit warenhuis moet ik voor goed personeel zorgen en ik acht begeleiden en opleiden een belangrijk onderdeel. Maar deze jongen hoef ik niet veel meer te leren, sterker, daar kan ik nog wat van leren.

Onze verkoper loopt met een klant inmiddels de derde afdeling op. Het begon op de vissportafdeling. De klant had kennelijk om een hengel gevraagd en via de eenvoudige bamboehengeltjes komt mijn man al snel bij een prachtige werphengel uit. Als vanzelfsprekend verkoopt hij meteen het beste molentje erbij en een klos extra visdraad, je kunt immers niet weten. Eerlijk gezegd zou ik nu tevreden naar de kassa gelopen zijn maar mijn man is er nog niet. Hij verkoopt nog een luxe viskoffer en wijst de klant met succes op de noodzaak een visparaplu aan te schaffen. Je kunt immers niet weten, misschien regent het wel, of staat er een venijnige wind en dan is de paraplu als windscherm te gebruiken.

Verkoper en klant verlaten net de kledingafdeling waar een solide regenpak, een gewatteerd jack en een paar stevige laarzen zijn uitgezocht en lopen nu door naar de afdeling roeiboten. En ook daar lukt het onze verkoper de klant te verleiden, ditmaal tot de aanschaf van een klein bootje. Zonder blikken of blozen betaalt de klant de fors opgelopen rekening en loopt tevreden de winkel uit.

Ik kan het niet helpen, applaudisseer enthousiast en spreek mijn waardering uit over de getalenteerde medewerker. “Knap, zoals je die man, die voor een hengeltje onze winkel inkwam met zoveel spulletjes blij en tevreden de winkel uit hebt laten gaan, je bent een kanjer!”

De jongeman knikt verlegen en meldt dan dat de klant helemaal niet om een hengel kwam maar om een pakje maandverband. “Ik heb toen gezegd, dan kun je zaterdagochtend ook maar beter vroeg je bed uit en gaan vissen”.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

5 gedachten over “Topverkoper”

Geef een reactie

