Abdicatie Beatrix

Beatrix Wat is ze nog jong op dit al oude portret, onze koningin. Nog heel even, tot 30 april van dit jaar. Toen ze in 1980 aantrad had ik (al jaren) helemaal niets met het koningshuis, met de Oranjes. Maar langzaam is daar verandering ingekomen. Misschien ben ik zelf milder geworden, genuanceerder gaan denken ook. Maar ik denk dat het vooral haar verdienste is geweest. Zij verkleinde de afstand met ‘het volk’, was betrokken bij lief en leed maar heeft ook haar eigen agenda, haar eigen doelen en haar eigen strijdplan. Kortom, ze gedroeg zich zichtbaarder dan haar voorgangster als een normaal mens.
Ben ik nu koningsgezind? Ach, laten we het erop houden dat ik vrede heb met een ceremoniële rol voor het koningshuis. Bindende factor in een op zoveel momenten verscheurd land.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

14 gedachten over “Abdicatie Beatrix”

  1. Willem- Alexander heeft liever een koningschap met inhoud… Ik ben benieuwd of hij net zo veel inhoud heeft als zijn moeder, ik betwijfel het eerlijk gezegd.

      1. Ik heb vanavond gekeken naar “Het beeld van Beatrix” jouw kunstwerk zou ertussen niet misstaan hebben. En inderdaad zo kun je het ook bekijken, een beetje reuring dus…

  2. Helemaal mijn idee over ons Belgisch vorstenhuis. Niet echt koningsgezind maar een president aan het hoofd van ons land zou ik al helemaal niet zien zitten. Curieus wanneer onzen Albert de scepter doorgeeft 🙂

    1. het is inderdaad de vraag wat het alternatief is en dus doen we het ermee. Ook Beatrix heeft jaren van speculeren op abdicatie overleefd maar uiteindelijk krijgen de voorspellers natuurlijk altijd gelijk. Geen idee wanneer dat voor Albert zal gelden, Elisabeth zal hij niet inhalen, lijkt me.

  3. Mooi portret, ben wel een koningshuisliefhebber. Het is echter niet zo dat ik alles van ze volg. Moest gister toch echt even een traantje wegpinken. Ik weet niet anders dan dat Beatrix onze koningin is. Koning Willem-Alexander zal wel even wennen worden.

    1. Ach, zei mijn oude moeder, ik heb Emma nog gekend, de witte rouwkoets van Hendrik door Den Haag zien rijden, heb Wilhelmina, Juliana en Beatrix als koningin gehad. Als het meezit krijg ik ook nog (zijdelings) te maken met een koning. Wilhelmina trad af op mijn geboortedag.

Geef een reactie

