Mantelzorg

Deze week is op veel plaatsen de Dag voor de Mantelzorg gevierd.
Mantelzorgers worden dan even in het zonnetje gezet, krijgen de waardering die bij hun vaak zware taak hoort. Meer informatie over mantelzorg vind je onder andere hier.

Vreemd woord, mantelzorg, waar zou dat vandaan komen?

De mythe van Sint Maarten
Maarten was een Romeins soldaat die in de vroeg-christelijke tijd leefde. Op een van zijn tochten, het was een koude winderige dag, trof hij langs de weg een arme, schaars geklede oude man die de hand ophield, bibberend bedelde om een stukje brood. Maarten bood de bibberende man de helft van zijn rode mantel.

Deze zorg werd beloond met een heiligverklaring, ik denk dat ik dan ook wel in de hemel kom, maar dat terzijde. Het woord mantelzorg komt van dit verhaal.

Sint Maartenfeest
Vandaag 11-11 is het feest van Sint Maarten. Onder andere in Noord Holland lopen de kinderen dan met een lampion door de dorpen, bellen aan en zingen een kort lied in de hoop verrast te worden op wat snoepgoed.

Utrecht
Sint Maarten is de patroonheilige van de stad Utrecht. Het stadswapen toont de halve rode mantel terwijl de andere helft het witte onderhemd symboliseert. Dat stadswapen komt dan weer terug in het officiële thuistenue van de plaatselijke FC.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

12 thoughts on “Mantelzorg”

  1. Wat leuk om te lezen. Ik ken het verhaal, ik weet wat een mantelzorger is en ik ken het tenue en wapen van (FC) Utrecht, maar ik heb nooit het één met het ander in verband gebracht.

  2. Lol leuk om het geheel te combineren,
    Heb ook diep respekt voor degenen die zijn naaste verzorgd/
    Al moet ik diep in mijn hart bekennen dat de dagen van me de ….. uit komen!

Geef een reactie

