Erwtensoep

Nee, sorry hoor, geen recept deze keer. Ik maak de erwtensoep op precies dezelfde wijze als mijn moeder, en dus zou ik plagiaat plegen.
Nee, het gaat nu over de gevolgen. Gisteren hadden we een uurtje gesport en in de kleedkamer van de sportschool meldde een van de maten dat hij van zijn schoondochter een pannetje erwtensoep gekregen had en nog even een HEMA-worst ging halen. Ik vertelde hem dat hij er dan verstandig aan doet na het nuttigen van de snert het dekbed met zandzakken te verzwaren. Het is immers al november en als zo’n dekbed wegwaait wordt je gegarandeerd wakker van de kou.
Gisteravond vond ik dit mailtje, ik wil het jullie niet onthouden.

Toen ik hedenavond mijn kommetje snert zat te verorberen moest ik denken wat jij mij vanmorgen adviseerde, nl zandzakjes monteren aan de dekens.
Een collega van mij vertelde mij eens, dat zijn vader gewend was het laten van winden in 3 categorien in te delen.
1. Zo was daar de vilomus, geheel geluidloos, die je heel stiekem onder de dekens laat na het eten van bruinebonensoep en vervolgens net doet of je van niks weet.
Waarop je partner zegt: Getver, wat stinkt het hier, heb jij soms…..? Ikke, hoe kom je daarbij, maar vervolgens stiekem lig te lachen…
2. Dan is er vervolgens de zgn. Piet Lieverdje, zo’n heel opgewekte, met een vrij hoge toon, die je kunt produceren als je met een blij gezicht opstaat en de nieuwe dag vrolijk tegemoet ziet.
3. Dan is er nog de tubal tain, zo’n heel forse die als het ware komt uit de enorme windselen van een koperen tuba en die zelfs bij de buren wordt waargenomen.
Overigens is de vilomus de beruchtste, waarvan jij vanmorgen, toen jij mij al adviseerde zandzakjes aan de dekens te monteren, een uitdrukking, die ik bezigde in een e- mail aan mijn zoontje en schoondochter om hen te bedanken voor de milde gaven van de snert.
Eigenlijk vind ik mijzelf nu een vieze oude man nu ik mij er op betrap, dat ik mees zit te muilen, of zit te meesmuilen, nu ik je deze mail schrijf.
Maar als uitvinder van de term “zandzakjes monteren” doet bij mij het vermoeden rijzen, dat ge ook bekend moet zijn met dit merkwaardige verschijnsel….

Goede Carel, in het besef, dat ge me voortaan in de sportzaal slechts minzaam zult groeten, doe ik u niettemin mijn goede wensen toekomen voor een snertvrij weekeind voor u en uw wederhelft,

Oh, wat gebeurt er nu opeens… He, had ik net het raam dicht gedaan…

Het woord vilomus ken ik niet en kon ik ook niet vinden via google maar dat doet niet af aan de strekking van dit verhaal. Ik heb de man al eerder gezegd dat hij ook maar eens een weblog moet starten, zijn verhalen zijn meestal frisser van aard.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

5 thoughts on “Erwtensoep”

Geef een reactie

