Afscheidsfeest

Ze is nu eenennegentig en we mogen haar sinds kort oud noemen. Dat wil ze ook nog wel even blijven, oud. Met andere woorden, ze wil nog wel even blijven. Een jaar of tien toch zeker wel, als ze tenminste goed blijft, haar enige vrees is dat ze eens zal gaan dementeren. Gelukkig is daar nog niets van te merken.
Natuurlijk weet ze dat ze niet het eeuwige leven heeft en dat ze royaal over de helft is, zeer royaal. Daarom vroeg ze me om eens te komen praten over haar wensen na overlijden (dat zouden meer mensen moeten doen). Veel specifieke wensen heeft ze overigens niet, ze merkt er toch niets meer van. Wat wel duidelijk is is dat ze niet wil dat er over gekibbeld wordt, de hele afwikkeling heeft ze bij me neer gelegd, of liever bij haar oudste dan levende zoon. Want, niets is onmogelijk en ik zou haar zomaar voor kunnen gaan.

Hoe haar afscheidsfeestje wordt is voor mij een weet en blijft voor de lezer een vraag. Voorlopig in ieder geval en hopelijk zolang dat je dit blog allang weer vergeten bent.

Bij mijn afscheid vroeg ze nog of ik alles wat ze vandaag gezegd heeft over tien, vijftien jaar, als het nodig is, nog weet. Ik heb haar niets durven beloven ;-).

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

13 gedachten over “Afscheidsfeest”

  1. Wij hopen inderdaad ook nog lang van haar te kunnen genieten.
    Mijn oma heeft ook alles besproken omtrent haar uitvaart etc. vind het wel een fijn idee dat alles dan gaat zoals zij dat op papier heeft gezet.
    Ik moet er niet aan denken om haar te verliezen ook al wordt ze 91 jaar, misschien ook omdat ze bang is om dement te worden. Ik werk met deze doelgroep, en soms kan hkan dat heel pittig zijn.

Geef een reactie

