De Zilverboom

Integratie, ik vind het eigenlijk een lastig begrip. Natuurlijk, kom je uit een ander land hier wonen dan is het belangrijk dat je je aanpast aan gewoontes en gebruiken. Maar toch niet in alles, zou ik zeggen. Mensen moeten hun eigen identiteit kunnen behouden.

Wel belangrijk vind ik het dat mensen van verschillende komaf elkaar weten te vinden, met elkaar samen aan de maatschappij willen bouwen. Onbekend maakt onbemind, dus leer elkaar kennen.

Dat is best moeilijk. Hoe vaak zie je niet op  feestjes dat groepen gescheiden blijven. Zo van ‘laat ik maar bij mijn eigen familie, vriendenkring aansluiten, die andere groep ken ik niet en dat is dus eng”. En dan wordt het natuurlijk nog enger als die andere groep van elders is, een andere taal spreekt, zich misschien iets anders kleedt en andere normen en waarden heeft.

Afgelopen maandag is bij ons in Schoonhoven het project Zilverboom gestart. Met elkaar maken vrouwen een groot kunstwerk, een boom, vol gehangen met stoffen kunstwerkjes. Naaien, breien, wat ze maar willen. Maar wel samen, dus niet thuis iets maken en dan even vlug inleveren. Een soortgelijk project is in Delft zeer succesvol geweest, waarom dus niet ook hier geprobeerd. De start was aarzelend, de tweede bijeenkomst was al redelijk bezet en we (Stichting Al Moustakbal / Stichting SWOS / Passage / Katholieke Vrouwenbond) gaan door tot half december, twee keer in de week.  Dus alle vertrouwen dat het aantal deelnemers groeit. Meedoen?, gewoon komen, het hoeft echt niet iedere keer. Iedereen is welkom, jong, oud, autochtoon, allochtoon, handig, onhandig (er is altijd wel iemand die kan helpen).

En dan aan het eind van de rit samen een prachtig kunstwerk afleveren! En, belangrijker, je hebt andere mensen leren kennen die eigenlijk toch in veel opzichten helemaal niet anders zijn. Voor meer informatie klik je gewoon even hier.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

10 gedachten over “De Zilverboom”

Geef een reactie

