Corfu 1978

Onze eerste vliegvakantie, 1978 naar Corfu. De vriendin van een vriendin, Ria, was met Mime, de griekse kok van Engels uit Rotterdam getrouwd en hem gevolgd naar zijn vaderland toen hij een baan bij het Hilton kreeg aangeboden. Zij ging op Corfu aan de slag als hostes en wij moesten drop en pindakaas het nog door het kolonelsregime onderdrukte land in smokkelen. Geen probleem, dat durfden we wel aan.

We hadden een heerlijke vakantie, mede door de tips van Ria en Mime en leerden de griekse keuken waarderen. Vooral de souflaki’s waren verrukkelijk. We bezochten het zomerverblijf van keizerin Sissi en gingen met de Audi van Ria naar een geweldig zandstrand aan de andere kant van het eiland. (Het zand was zo heet dat we onze voetzolen verbranden, wisten wij veel, we waren het hollandse strand gewend). De eerste wk-wedstrijd van dat jaar was tegen Schotland en zagen we op een schermpje in een kroeg, vlak bij ons appartement. Nooit geweten dat Engelsen zo voor Schotten konden zijn!

Ook toen al waren vakanties eindig. Voor Ria zouden we geld naar Nederland smokkelen maar ze kwam te laat. We waren de douane al gepasseerd. Het geld over het hekje gooien was voor mij geen optie, het wemelde op het vliegveld van met uzi’s gewapende militairen.

Nederland verloor dat jaar de wk-finale van het Argentinië van Videla en Max van de Stoel speelde een belangrijke rol bij de val van het Griekse kolonelsbewind. Ria’s spaargeld kwam via een volgende indirecte kennis toch naar Nederland em wij hadden de slag te pakken, er volgde nog menig vliegvakantie.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

5 gedachten over “Corfu 1978”

Geef een reactie

