Eenennegentig

We vieren vandaag de eenennegentigste verjaardag van mijn moeder. Of eigenlijk hebben we dat zondag al gedaan, vandaag is het voor de oudjes, zoals ze zelf zegt. Dan komen er nog een paar tachtigplussers op de koffie met zelfgebakken appeltaart en het advocaatje met slagroom af.

Wij, kinderen, kleinkinderen en de oudste achterkleinkinderen hebben zondag al genoten van een gezellig samenzijn en een heerlijk etentje in Driebergen. Haar appartement, ze woont nog zelfstandig, is veel te klein om al die nazaten en hun respectievelijke aanhang te ontvangen. En ontvangen wil ze, liefst iedereen. De teleurstelling is soms groter dan het begrip wanneer iemand af moet haken.

We moesten van tevoren opgeven wat we wilden eten. Broer Henk had voor ieder een menukaartje gemaakt met wisselende foto’s van het feestvarken.

Sinds vorig jaar vindt ze dat we haar oud mogen noemen. Wanneer zou je daar anders mee moeten beginnen? En eenennegentig is inderdaad aardig aan de leeftijd. Maar wat is oud? Van tijd tot tijd gedraagt, eh, misdraagt ze zich nog als een jonge meid. De ondeugd is er nog lang niet helemaal uit. De scherpte zeker ook niet. Want, mocht ze zich af en toe gedragen als een onbezorgd kind, kinds is ze zeker niet, gelukkig.

We hopen nog lang van haar te mogen genieten, in goede gezondheid, natuurlijk.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

10 thoughts on “Eenennegentig”

  1. Prachtig verhaal, precies zoals wij haar ook kennen! Wij hebben haar een paar weken terug bezocht en het was heel gezellig. Lekker onder de parasol op het balkon.

  2. Wij vonden het erg gezellig afgelopen Zondag.
    En natuurlijk super trots op zo’n oma, en oma-oma.
    De kids hadden het op school verteld dat ze 91 werd en dat is natuurlijk al bijzonder.
    Ik hoop dat ik dat over mijn oma ook kan zegge in Januari, want dan wordt zij 91!

Geef een reactie

