Authentiek bloggen #blogpraat

Vanavond gaat het in #blogpraat, een twitterdiscussie, over de authentieke blogger. Hoewel er zelfs over het begrip blogger van mening verschild kan worden wil ik me beperken tot het adjectief authentiek. En dat dan in de zin van ‘geen namaak’. Geen namaak is overigens niet per definitie origineel, niets is helemaal eigen. Mensen zijn gevormd, hebben kennis en vaardigheden van andere meegekregen en zullen dat toepassen. Zoals Lidewij Edelkoort dat gisteravond in Zomergasten zo mooi zei, ‘niemand kan zich het idee toe-eigenen, het idee is van iedereen. Wat je wel hebt is je eigen omgaan met dat idee’. Authentiek in de zin van eigen, geen namaak dus.
Voor de hobbyblogger speelt die discussie helemaal niet. De hobbyblogger kiest de onderwerpen die hem of haar na aan het hart liggen, in ieder geval op het moment van schrijven. De hobbyblogger heeft zijn eigen manier van presenteren, alleen tekst, alleen plaatjes, video’s of muziekfragmenten. Of combinaties daarvan, net wat het beste uitkomt. De hobbyblogger heeft ook zijn eigen stijl van presenteren.
Een mooi voorbeeld van die eigen stijl vind je wekelijks bij de WOT’s van Karin Ramaker. Een min of meer vaste groep bloggers reageert op het woord van de week. Steven Gort doet dat steevast met een plaatje/ praatje, Ruud Ketelaar filosofeert een ongelooflijke hoeveelheid woorden aan elkaar. Rianne weet altijd wel de link naar haar hond te leggen en zelf volsta ik met 120 woorden.
De hobbyblogger is in mijn ogen per definitie authentiek.
Dus zal het om de zakelijke blogger gaan. Ik ben daar niet zo in thuis maar kan me voorstellen dat daar geprobeerd wordt elkaar vliegen af te vangen. En dan wordt een goed idee al snel gekopieerd. Is dat erg? Apple en Samsung liggen al sinds jaar en dag met elkaar overhoop over patenten maar bloggers kunnen hun ideeën moeilijk patenteren. Zoals hierboven aangegeven, een idee is gemeengoed, het gaat om de uitwerking. Doet Albert Hein het bier in de aanbieding dan kun je er rustig vanuit gaan dat volgende week de C1000 en de Plus volgen. En omgekeerd. Komt een verzekeraar met een ruimere uitkering voor een bepaald soort schade dan kun je er gif op innemen, de rest van de markt volgt. Kopieergedrag hoort bij het zakendoen, ook bij bloggers. Maar wil je ergens bovenuit steken dan zul je toch tenminste van tijd tot tijd met iets nieuws moeten komen. Ik wens iedereen een leuke blogpraat, vanavond.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

14 gedachten over “Authentiek bloggen #blogpraat”

  1. ‘Maar wil je ergens bovenuit steken dan zul je toch tenminste van tijd tot tijd met iets nieuws moeten komen.’

    .. 20 cent de liter goedkoper tanken, zoals wij afgelopen weekend deden.. #superstunt

    Het bloggen wordt door sommige mensen wel heel serieus genomen, merk ik. Als je er maar lol in hebt. Dat vind ik het belangrijkst.

  2. Oeh.. Ik sta er tussen *bloos* en inderdaad, de honden zijn op dit moment het belangrijkste in mijn leven dus leg ik gauw een link 😀
    Ik ben het bloggen leuk(er) gaan vinden toen ik wat minder naar mijn bezoekersaantallen ben gaan kijken en me minder druk maakte of ik niet teveel over de honden zou bloggen xD

  3. Hobbyblogger. Dat sluit mooi aan bij hoe en wat het is. Voor mij. En dank voor de vermelding. Leuk!
    Wat ik jou volgens mij ergens heb zien vermelden is iets achterlaten. Dat trof me. Werd me bewust van die functie. Iets achterlaten voor het nageslacht. Inderdaad. En mooi.

  4. “Maar wil je ergens bovenuit steken dan zul je toch tenminste van tijd tot tijd met iets nieuws moeten komen…. ” Wanneer je bezoekers het andere werk nog niet gelezen hebt, is het idee voor hen nieuw … Maar volgens mij levert dat weinig bevrediging op, constant lenen bij anderen …

Geef een reactie

