Buienalarm

Met dank aan onze weersvoorspellers zijn we vanmiddag lekker een stukje gaan fietsen op de grens tussen Utrecht en Zuid Holland. Langs de prachtige veenriviertjes Vlist en Lange Linschoten, door de Hoencoopse Buurt, de buurtschap waar Herman de Man de boerderij van dijkgraaf Gieljan Beijen in het Wassende water situeert, door het prachtige stadje Oudewater met heerlijke terrasjes nabij de Heksenwaag,. En dat allemaal bij een heerlijke temperatuur en een lekker zonnetje.
Totdat ..
Het zal ongeveer tien kilometer voor thuis zijn geweest. Van helderblauw veranderde de lucht in donker grijs, bijna gitzwart.Buienalarm had geen waarschuwing afgegeven maar, eenmaal geraadpleegt gaf de app aan dat we wel het nodige konden verwachten, het eerstkomende uur. In de verte hoorden we het onweer. Schuilen onder bomen is dan geen optie. We belden bij een boerderij aan, misschien zouden we daar mogen schuilen. Geen gehoor. Waarschijnlijk was het volk naar de kerkdienst. Hoe dan ook, geen gehoor dus zijn we brutaalweg een open stal ingedoken en hebben een enorme plens, inclusief onweer en forse hagelstenen afgewacht. De goten van de boerderij konden het wateraanbod niet aan en met veel geraas en gekletter stroomde het erf al snel onder. Maar wij stonden droog al was het knap tochtig in die stal. Vier jonge kalfjes stonden zich over de slechte kwaliteit te beklagen maar wij waren allang blij dat we enigszins beschut stonden. Toen het ergste voorbij was zijn we weer op de fiets gestapt en de laatste kilometers waren zelfs droog, wat zeg ik, kwam het zonnetje weer door. Eenmaal thuis moest ik wel snel het natte goed uittrekken en een warme douche was een weldaad.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

2 gedachten over “Buienalarm”

Geef een reactie

