Vandaag, 30 jaar geleden

Ik heb ons zoontje gisteren naar Utrecht gebracht voor een verjaardagsfeestje inclusief een nachtje logeren bij zijn neefje. José is hoogzwanger maar het baren had zich nog niet aangekondigd. ’s Avonds zaten we tot tegen middernacht te genieten van de zoveelste zwoele zomerse avond. Net in bed, het is inmiddels vandaag, verandert de situatie. De weeën komen al snel op gang, reden om ons maar weer aan te kleden en linea recta naar Gouda te rijden. Vanwege wat probleempjes, eerder, mocht ze onze tweede niet in het eigen bed ontvangen. Maar zo onverwacht als het begon minderde het ook weer en ik ben maar op een brancard gaan liggen om een uurtje te slapen. Zes uur zal het geweest zijn, het leven in het ziekenhuis komt op gang en ik sta, tamelijk verstijfd op. Het is niet echt prettig liggen op zo’n smal bedje. In de verloskamer is de situatie ongewijzigd, er gebeurt nagenoeg niets. Dus krijgt José het voorstel dan maar weer naar huis te gaan. Ze voelt er niets voor, “en dan vandaag of morgen weer hals over kop hier naartoe rijden?” en dus is besloten de natuur dan maar een handje te helpen. Als om half twaalf mij een bordje overgare bloemkool met verse worst te eten wordt gegeven ben ik vele blauwe plekken rijker. Een kind baren is ook voor een vader niet eenvoudig! Vroeg in de middag laat meneer zich zien. Voor de tweede keer een jongen dus, compleet en gezond! José is behoorlijk uitgeput en ik mag naar huis, opa en oma’s waarschuwen, Arjan nog een dagje in Utrecht houden. En ook even een tukkie doen. ’s Avonds nog even genieten van het tuinfeest dat onze buurvrouw ter ere van haar verjaardag geeft en bijtijds de luikjes sluiten. Morgen komt het stel met de ambulance thuis, ik kan ze rond tienen verwachten.

Gepubliceerd door

carel de mari

Tot 2005 was ik werkzaam als productontwikkelaar en projectleider in verzekeringsland. Het moet daar geweest zijn dat ik getraind werd in het kort en bondig schrijven van notities en brochureteksten. Nu heb ik de grootst mogelijke moeite een verhaal in meer dan 1000 woorden te vertellen. Maar een verhaal vertellen, dat moet ik! In eigen beheer gaf ik eerder uit "Marokkaans koken en andere verhalen" (zie mijn weblog) en in de verhalenbundels "Adrenaline" en "30 Openbaringen" staat ook een bijdrage van me.

8 gedachten over “Vandaag, 30 jaar geleden”

Geef een reactie

