Nep #WOT18

Ik vraag het me wel eens af, wat is er nog echt in deze wereld en wanneer is het nep?
Kun je de beelden die je ziet nog wel vertrouwen, er kan ontzettend makkelijk mee gemanipuleerd worden.
Is de lach van de televisiepresentator wel oprecht of speelt hij slechts toneel?
Is de keuze van de krantenredactie neutraal of wordt ze sterk beïnvloed door de wens te verkopen?
Wast Omo echt witter dan wit en repareert Carglass altijd wanneer het mogelijk is of kiest men ook wel eens voor vervanging?
Is die e-mail van mijn bank of probeert iemand me te tillen?
We moeten altijd op ons qui vive zijn, alert op de pogingen ons te beïnvloeden of erger, te bedonderen.

13 reacties op “Nep #WOT18

  1. ruudketelaar

    Ja, dat dus! Maar ben jezelf dan nooit nep? Moet je alleen op je qui vive zijn voor anderen, of anderen soms ook voor jou? Of hoef je eigenlijk helemaal niet op je qui vive te zijn (behalve zakelijk misschien), en maakt het in het algemeen niet uit of het echt of nep is?

    1. carel de mari Bericht auteur

      Sinds ik niet meer werk kan ik veel meer mezelf zijn. Mooi weer spelen is niet meer nodig. Ik denk niet dat je altijd op je hoede moet zijn, ik denk wel dat het niet handig is alles maar klakkeloos voor zoete koek te slikken.

  2. Carolien Geurtsen

    ik probeer zo min mogelijk wantrouwend te zijn en hoop dat mijn inpandige radar het goed en vaak genoeg doet wanneer nodig, ben vaak te goed van vertrouwen, op het naïeve af, dit tot mijn eigen verbazing moet ik zeggen, dus verras mezelf er soms tot regelmatig op dat ik ergens weer ‘ingetrapt ‘ben. Maar liever dat dan leven in wantrouwen ;-)

  3. karin ramaker (@metkcom)

    wat ik heb ontdekt is dat de tv (en soms ook radio) wereld op zoek is naar items. hoe, wat, waar en wanneer is niet belangrijk. er wordt met je aangepapt en gedweept en gevleid omdat je een item bent. opvulling voor een programma. ze lezen niets, vragen niets na want het staat in een draaiboek dat gemaakt is door een redactieteam. ze lachen hartelijk voor de camera maar zodra de camera weg is zijn ze heel anders. dat is die andere wereld. en als jij je ding hebt gedaan besta je ook niet meer. …

  4. Jolka

    ‘Wast Omo echt witter dan wit’

    Nee. In een reclamespotje gaat er een T-shirt met ronde hals erin en komt er na de wasbeurt met V-hals weer uit. It’s a kind of magic.

    Ik hoop van harte dat we niet altijd voor de gek worden gehouden. Of laten we ons voor de gek houden?

Geef een reactie

